ZA PANNOU A BABOU NA TROSKY

Sedmihorky-kemp (0 km) – Lázně Sedmihorky (1 km / 1 km) - Hrubá Skála (1,5 km / 2,5 km) – Podtrosecká údolí (4 km / 6,5 km) – Vidlák (1,5 km / 8 km) – Trosky (3 km / 11 km)

Popis trasy :

Prázdniny na střední škole jsem jezdívala trávit pod stan do kempu Sedmihorky v Českém ráji. Profkláknutá, ale stále nádherná oblast skalních měst a věží, rybníků, chalup a památek mi tehdy učarovala. Sedmihorky jsou snadno dostupné vlakem z Turnova, leží při trati č. 041 a zastávka má název Karlovice-Sedmihorky.
Pěší výlet nejkrásnější částí chráněné oblasti Český ráj vyhlášené v r. 1955 zahájíme v kempu Sedmihorky. Po asfaltové příjezdové cestě se vydáme kolem rybníka Bažantník na křižovatku, kde odbočíme vpravo a napojíme se na modrou turistickou značku TZ směr Hrubá Skála. Modrá TZ nás po chvíli dovede do bývalých lázní Sedmihorky, které v l. 1839-1841 založil turnovský lékař Antonín Vincenc Šlechta. Své jméno získaly po prameni „Sedmihorka“ známém již od r. 1702.
Na rozcestí „Sedmihorky-lázně“ opustíme modrou TZ, která zde uhýbá k Valdštejnu, a po zelené TZ projdeme celým areálem malých lázniček a budeme pokračovat kolem Podzámecké krčmy po zpevněné cestě spolu se zelenou TZ a začínající naučnou stezku Hruboskalsko až k zámku Hrubá Skála. K němu nás přivede úzká skalní průrva zvaná Myší díra.
Původní středověký hrad nechal rod Smiřických v 16. stol. přestavět na pohodlný renesanční zámek. Dnes slouží jako hotel, ale návštěvníkům zůstalo za poplatek zpřístupněno nádvoří a věž s kruhovým výhledem do pohádkového kraje skal.
Z rozcestí před zámkem se vydáme po červené TZ vlevo po silnici, z níž na křižovatce v levotočivé zatáčce odbočíme doprava. Zároveň s námi povede cyklotrasa č. 4015, proto se hlavně v sezoně připravte na zvýšený výskyt kolařů všeho druhu.
Na rozcestí „Věžické údolí“ uhneme vlevo a necháme se červenou TZ dovést k rybníku Vidlák. Ten je spolu s dalšími sedmi rybníky Nebákov, Krčák, Podsemínský, Dolský, Věžický, Rokytnický a Hrudka součástí přírodní rezervace Podtrosecká údolí. Rezervace vznikla v r. 1999 propojením dvou původně samostatných rezervací k ochraně nejrozsáhlejšího komplexu mokřadních biotopů na území Českého ráje. Rybníky Vidlák a Věžák se objevují ve scénách oblíbeného dětského filmu Jak dostat tatínka do polepšovny.
Od Vidláku pokračujeme po červené TZ vpravo po hrázi rybníka a dále rovně lesem a švestkovým sadem přes samotu Kouty do malé vesničky Tachov. Za Tachovem přijdeme na křižovatku místních komunikací se zastávkou autobusu a budeme pokračovat rovně po červené TZ ve směru na Trosky. Pod hradem mineme zdejší restauraci a parkoviště a stoupáme stále výš, dokud nenarazíme na hradní bránu.
Hrad na dvou bizarních čedičových sopouších nechali za konci 14. stol. postavit páni z Vartemberka. Typická silueta Trosek se postupně stala neodmyslitelným symbolem Českého ráje. Tento název označoval původně oblast Litoměřicka zvanou dnes Zahrada Čech. Označení Český ráj přenesli snad lázeňští hosté ve 2. pol. 19. stol. na pískovcovou oblast kolem Sedmihorek. První doložené použití názvu však pochází až od redaktora Vácalava Durycha z r. 1886.
Po prohlídce hradu se můžeme vrátit stejnou cestou zpět do kempu Sedmihorky nebo sejít po zelené TZ do železniční zastávky Ktová vzdálené cca 2,5 km od hradu Trosky, odkud jezdí regionální vlaky do Turnova a Jičína. Nejbližší autobusová zastávka se nachází na zmiňovaném rozcestí u obce Tachov, ale její obslužnost není příliš častá.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Lázně Sedmihorky

Nejstarší vodoléčebný ústav v Čechách založený r. 1841 MUDr. Ant. Šlechtou, nadšeným zastáncem vodoléčebných metod V. Priessnitze. Vzniklo na pozemcích panství Aloise Lexu, rytíře z Aehrentalu, v polesí Wartenberg u Hruboskalského skalního města. Název pramene Sedmihorka je zmiňován již r. 1702. Lázně byly oblíbené, o čemž svědčí návštěvy známých osobností jako např. Jana Nerudy, E. Krásnohorské či T.G. Masaryka. Tradice léčení sedmihorskou vodou přetrvaly do současnosti. Lázně slouží jako kongresový hotel s kavárnou, stylovou staročeskou restaurací a širokým spektrem relaxačních služeb a vodoléčby.

Hruboskalské skalní město

Hruboskalsko vzniklo usazením pískovců na dně druhohorního moře a je tvořeno mladšími měkčími pískovci. Nejstarší lidské osídlení je doloženo na masivu Čertova ruka z doby asi 5000 let př. n. l. Na začátku letopočtu bylo na tomto masivu germánské hradiště. Ve středověku vznikaly na skalních blocích opevněné hrady. Skalní město je tvořeno třemi částmi s cca 400 pískovcovými věžemi, které dosahují výšky až 60 m. Hruboskalsko je třetí největší přírodní rezervací v rámci CHKO Český ráj.

Hrubá Skála

Na místě dnešního zámku nechal postavit v r. 1350 Hynek z Valdštejna hrad Skály, který byl pro svou vynikající polohu a obtížnou přístupnost důležitým správním a vojenským střediskem. Přestavbou gotického hradu vznikla na strmých pískovcových skalách zámecký komplex, který byl r. 1859 novogoticky přestavěn. Zámek byl po r. 1945 upraven pro účely odborové rekrace a dnes slouží jako hotel společnosti OREA.

Podtrosecká údolí

Kaňonovitá údolí kolem Želejovského potoka a Žehrovky lemovaná kvádrovými pískovci s osmi dochovanými rybníky (Rokytňák, Hrudka, Vidlák, Krčák, Věžák, Dolský, Nebák a Podsemínský rybník). Předmětem ochrany v této přírodní rezervaci je komplex mokřadních biotopů. V 16. stol. byla z mokřadů a zatopených luk vytvořená soustava rybníků, která umožňovala hospodářské využití území. Podtrosecké rybníky jsou domovem vzácného ptactva. Vyskytují se zde také zajímavá společenstva mokřadních rostlin.

Trosky

Hrad Trosky byl založen na dvou čedičových sopouších (později podle pověsti zvané Panna a Baba) na konci 14. stol. Čeňkem z Vartemberka a do pol. 15. stol. byl nedobytnou pevností. Teprve r. 1467 jej dobyla královská vojska Jiřího z Poděbrad. Od té doby sloužil již hrad jen jako středisko hospodářské správy. Zašlá láva hradu se vrátila s obdobím romantismu, kdy se stal inspirace pro mnohé malíře a básníky. R. 1928 se staly Trosky majetkem KČT. Dnes je hrad spravován Národním památkovým ústavem a je přístupný veřejnosti.