DIVOKOU ROKLINOU SUCHÁ BELÁ

Podlesok-parkoviště (0 km / 0 km) – Suchá Belá-záver (4 km / 4 km) – Pod Vtáčim hrbom-rozc. (2 km / 6 km) – Nad Podleskom-rozc. (2,5 km / 8,5 km) – Podlesok-parkoviště (1 km / 9,5 km)

Popis trasy :

Národní park Slovenský ráj vyhlášený v r. 1988 je protknut soustavou roklin a kaňonů, které jsou zabezpečeny stupačkami, kramlemi, žebříky a řetězy. Dobrodružné turistické trasy vedoucí skalnatými soutěskami s četnými vodopády jsou trvalým lákladlem turistů z domova i ze zahraničí.
Pěší túru jednou z nejkrásnějších roklin Slovenského ráje zahájíme na placeném parkovišti v Podlesku, kde si zakoupíme vstupenku do Slovenského ráje, v jejíž ceně je zahrnuto nejen vstupné, ale také nutné úrazové pojištění. To se v tomto náročném terénu může skutečně hodit a je povinné pro každého návštěvníka. Od auta se vydáme jižním směrem po červené turistické značce TZ, která těsně za parkovištěm uhýbá vpravo k rozcestí „Podlesok“ u stejnojmenného kempu. Červená TZ se zde střetává se zelenou TZ přicházející ze dvou směrů podél kempu. My půjdeme po zelené TZ vlevo (tedy nikoli kolem tenisového kurtu), mineme restauraci a kousek za ní odbočíme po zelené TZ doleva přes louku k lesu a pokračujeme k začátku rokliny Suchá Belá. Zeleně značená trasa nás postupně provede korytem stejnojmenného potoka s několika vodopády.
Zpočátku je cesta pohodlná, postupně se ale terén mění, je kamenitý, kluzký, místy jdete přímo vodami potoka a stoupáte nepřetržitě vzhůru skalní soutěskou, zajištěnou kovovými stupačkami, řetězy a žebříčky. Během 2,5 km překonáte převýšení 400 m. K výstupu doporučuji pevnou kotníkovou nepromokavou obuv s protiskluzovými podrážkami. Také je nutné počítat s tím, že trasa po zelené TZ z Podlesku do závěru Suché Belé je jednosměrná! Je povolen pouze výstup proti proudu potoka (v opačném směru by to bylo dost nebezpečné). Z rokliny se nedá nikam uhnout, proto v klidu stoupejte po zelené TZ až na rozcestí "Suchá Belá, záver", kde můžete vydechnout na odpočívadle a občerstvit se. Budete to nejspíš potřebovat :-)
Při průchodu roklinou narazíte nejprve na Misové vodopády následované působivým vodopádem Okienkovým, jenž musíte zdolat po vysokém a prakticky kolmém kovovém žebříku. Po něm přichází na řadu daleko nižší Korytový vodopád a po něm opět vysoký Bočný vodopád. Jedná se o nádherné divoké scenerie, kde je ovšem nutné dbát své osobní bezpečnosti, a to především máte-li s sebou své ratolesti. Cestou zpět si naopak prohlédnete lesní společenství Slovenského ráje a jeho květenu.
U turistického odpočívadla v závěru soutěsky se kříží tři turistické trasy a jedna cyklostezka, proto buďte pozorní při výběru té správné barvičky a směru :-) Trasy vedoucí z roklin Suchá Belá (zelená), Malý Kyseľ (modrá) a Stredné Piecky (žlutá) jsou jednosměrné a tudíž z tohoto rozcestí nepřístupné! My budeme pokračovat na SV po žluté TZ zpevněnou cestou, jíž se říká Glacká (po výstupu ze soutěsky Suchá Belá vlevo). Kromě žluté TZ po ní vede též cyklostezka č. 2715 ze Stratené do Podlesku. Zhruba v polovině cesty do Podlesku je odbočka mírně vpravo na neznačenou lesní cestu. Zde pozor, trochu to svádí na ni uhnout, my musíme jít dále vlevo po žluté! Glackou cestou dojdeme na rozcestí "Pod Vtáčim hrbom", kde žlutou TZ vyměníme za červenou, odbočíme vlevo a začneme pomalu klesat zpět do údolí. Červená TZ nás dovede na rozcestí "Nad Podleskom" a dále až do výchozího bodu na parkovišti v Podlesku.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Suchá Belá

Národní přírodní rezervace vyhlášená r. 1976 na ploše cca 154 ha v okrese Spišská Nová Ves, v severní části Slovenského ráje. Její vymezení tvoří rozvodí potoků Suchá Belá, Zadná diera a Piecky. Rokle začíná u severního okraje krasové planiny Glac. Na vzdálenost 2,5 km klesá o 400 m. Potok tekoucí soutěskou se v dolní části ztrácí v ponoru a dno pod ponorem je obvykle suché. Tato skutečnost byla důvodem k pojmenování rokle. Podstatnou část rezervace zabírá roklina s přilehlými, rozličně exponovanými vápencovými svahy. Roklina je příkladem zpětné eroze s četnými vodopády. Vyskytují se zde převážně chladnomilné a vlhkomilné druhy rostlin.

Podlesok

Známé turistické středisko na hranici národního parku Slovenský ráj při ústí potoka Suchá Belá. Je výchozím bodem pro túry do severozápadní části Slovenského ráje. Po celý rok nabízí Podlesok stravovací a ubytovací služby, pro méně náročné je k dispozici autokemp a nabídka různých druhů sportovního vyžití.

Zobrazení trasy na GPSies.com :

Zdroj: Mucha, Vladimír. Slovenský ráj. 1. vyd. Třebíč : Akcent, 2007. ISBN 978-80-7268-425-0