KRAJINOU KOLEM HINTERHERMSDORFU

Hinterhermsdorf-Erbgericht, zastávka BUS (0 km / 0 km) – Weifberg, rozc. pod kopcem (1,5 km / 1,5 km) – Weifberg-rozhledna (0,5 km / 2 km) – Hinterhermsdorf-obec, rozc. (2 km / 4 km) – Taubenstein-skalní vyhlídka (2 km / 6 km) – Obere Schleuse-plavba na lodičkách (1,5 km / 7,5 km) – Hermannseck-skalní vyhlídka (1 km / 8,5 km) – Wettinplatz (1 km / 9,5 km) – Tunnel-skalní tunel (2 km / 11,5 km) – Königsplatz-skalní vyhlídka (0,4 km / 11,9 km) – Grünstellige-skalní vyhlídka (0,1 km / 12 km) – Hinterhermsdorf-Erbgericht, zastávka BUS (2 km / 14 km)

Popis trasy :

I na saské straně hranice jsou obdobné soutěsky jako na řece Kamenici v české části NP Česko-saské Švýcarsko. Říká se jim Obere Schleuse nebo také Kirnitzschklamm a jsou nejlépe přístupné z obce Hinterhermsdorf, cca 20 km V od Bad Schandau, odkud sem jezdí autobus č. 241. Vystoupíme na zastávce Erbgericht v severní části obce, která je vhodným výchozím místem pro zdolání nevysokého vršku Weifberg s rozhlednou, jímž zahájíme dnešní putování.
K rozhledně vedou z Hinterhermsdorfu dvě trasy, žlutá a modrá, a abychom nešli dvakrát stejnou cestou, uděláme malý okruh. Od zastávky se vrátíme několik desítek metrů zpět do centra obce a odbočíme vlevo po žluté turistické značce TZ do ulice Oberdorfweg. Kdo se vracet nechce, může vyrazit ulicí vpravo přímo od zastávky, která ho na žlutou TZ také dovede. Žlutá TZ vede po asfaltové silničce měnící se na konci zástavby v polní cestu a směřuje přímo k Weifbergu. Časem se k ní zprava připojí žlutá puntíkatá trasa a vedou paralelně až na rozcestí pod kopcem, kde se cesta stáčí vpravo, po níž pokračuje žlutá pruhová trasa a zároveň z téhož směru přichází trasa červená. My budeme následovat žlutý puntík a červený pruh, jenž společně stoupají loukou po svahu až na vrchol. Nahoře uhýbají obě trasy doleva a zavedou nás řídkým lesem k dřevěné rozhledně doplněné kovovým schodištěm, z níž se nabízí krásný kruhový výhled na okolní krajinu.
Od rozhledny se vydáme lesní pěšinou vlevo po červené TZ k rozcestí. Červená TZ odbočuje vpravo k českým hranicím, my se dáme doleva po modré TZ, zpět do Hinterhermsdorfu, kde se modrá TZ spojí se žlutou, po níž jsme Weifberg zdolávali. Půjdeme dál obcí po silnici směrem na J až k dalšímu rozcestníku, kde modrou TZ opustíme a budeme následovat žlutou TZ současně se zelenou TZ. Tuším, že zde už byla přímo značena vyhlídková plabva na lodičkách na Obere Schleuse. TZ odbočují ze silnice vpravo a ulicí Neudorfstrasse nás dovedou na kraj obce a pokračují jako polní a posléze lesní cesta do údolí říčky Křinice (Kirnitzsch). Dojdeme na rozcestí, kde se barevné trasy rozcházejí a půjdeme vlevo po žluté TZ až k odbočce na skalní vyhlídku Taubenstein. Z vyhlídky žádný daleký rozhled není, nicméně na svačinu je místo příjemné :-)
Vrátíme se na hlavní žlutou trasu a scházíme po ní roklí Reissersgrund k říčce Křinici. Na křižovatce cest odbočíme vpravo na červenou TZ a po pravém břehu Křinice dojdeme k horní stanici vyhlídkových plaveb na Obere Schleuse. Provoz lodiček je závislý na počasí, ale v zásadě nejezdí snad jen v zimě. Necháme se převézt pramicí na druhý konec jezírka a vydáme se po červeno-modré TZ dále po proudu říčky. V místě, kde se cesta rozdvojuje, doporučuji vydat se po modré TZ blíže k vodě. Zavede Vás po chvíli pod skalní vyhlídku Hermannseck, na kterou je možno vystoupat velmi úzkou skalní rozsedlinou po kovových schůdcích. Kdo se na takový výstup necítí, nechť pokračuje po červené TZ a přijde k vyhlídce po širších, ale také delších schodech ze shora.
Od altánku na vyhlídce budeme pokračovat dále po červené TZ, kterou již do konce výletu neopustíme. Na rozcestí se červená TZ spojuje na pár okamžiků se zelenou, aby ji záhy na rozcestí Wettinplatz opustila a odbočila vlevo lesní pěšinou, která ústí na asfaltové silničce. Dáme se opět vlevo a po pár set metrech obdočíme z asfaltky do lesa a stoupáme k vyhlídce Königsplatz. Vyšlapeme další schody, projdeme skalním tunelem a mineme prazvláštně pruhované obří kameny. Červeně značenou odbočku dojdeme k vyhlídce a poté se vrátíme zpět na hlavní červenou trasu a pokračujeme po ní dál. Po pár metrech narazíme na druhou odbočku vedoucí k dalšímu výhledu s názvem Grünstellige. Odtud nás červená TZ dovede na místní komunikaci, kde se napojuje na modrou TZ a společně pokračují vlevo zpět do centra Hinterhermsdorfu.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Hinterhermsdorf

Hinterhermsdorf je vstupní branou do tzv. zadního Saského Švýcarska a vhodným výchozím bodem pro spoustu turistických a cyklistických tras. V jeho těsné blízkosti fungují tři hraniční přechody pro pěší do Čech. V obci se nachází hřbitov s kostelem z konce 17. stol. a velký počet staveb lidové architektury, včetně nejstaršího podstávkového domu v celé oblasti.

Weifberg

Rozhledna na 478 m vysokém Weifbergu byla postavena r. 2000 a její vyhlídková plošina se nachází 32 m nad zemí. Má dřevěnou konstrukci doplněnou kovovými schody a vede na ni 173 schodů. Z rozhledny je dokonalý kruhový výhled na podstatnou část Českého i Saského Švýcarska. Hora Weifberg se nachází v blízkosti českých hranic a je přístupná z české i saské strany. Rozhledna je celoročně volně přístupná.

Taubenstein

Vyhlídková skalní plošina v nadmořské výšce 363 m nacházející se nad severní stranou rokle Reissersgrund nedaleko Hinterhermsdorfu. Plošina je dnes značně přerostlá stromy a nabízí tak pouze omezený výhled do údolí Křinice v okolí bývalého vodního mlýnu Niedermühle, která je dnes technickou památkou.

Obere Schleuse

Nedaleko obce Hinterhermsdorf bylo již od 17. stol. na říčce Křinici plaveno dřevo. Pro tento účel zde byla zřízena dřevěná hráz zaručující dostatek vody pro plavení. Vznikla tak malá nádrž, která byla využívaná až do r. 1967. Ale již od 2. pol. 19. stol. začala soutěska sloužit jako oblíbené místo turistů, kteří se zde dodnes rádi plaví na lodičkách. Skalnatý kaňon je obdobou soutěsek na říčce Kamenici na české straně hranice.

Hermannseck

Vyhlídková plošina s dřevěným přístřeškem na výrazné skále vysoko nad údolím říčky Křinice pojmenovaná po vrchním polesným Hermannu Schlegelovi. Vyhlídka byla zřízena r. 1866 a z pravého břehu Křinice na ni úzkou skalní štěrbinou vedou příkré kovové schody. Plošina nabízí výhled na soutěsky Obere Schleuse.

Tunnel

Přírodní skalní tunel pod vyhlídkou Königsplatz v oblasti zadního Saského Švýcarska nedaleko Hinterhermsdorfu. Tunel turistům v 1. pol. 19. stol. zpřístupnil zdejší revírník Voigt, stejně jako blízké skalní vyhlídky Königsplatz a Grünstellige.

Königsplatz

Skalní vyhlídka v nadmořské výšce 437 m v oblasti zadního Saského Švýcarska s krásným výhledem. Rozhledový bod zpřístupnil r. 1836 zdejší revírník Voigt. Místo získalo své jméno po saském králi Friedrichu Augustovi II., který zde rád pobýval. U paty vyhlídky je kamenná lavička s již nečitelným nápisem. Stávala zde i dřevěná 14 m vysoká rozhledna, která byla pro špatný stav r. 1902 stržena.

Grünstellige

Vyhlídková skalní plošina v těsné blízkosti vyhlídky Königsplatz nedaleko Hinterhermsdorfu, která vděčí za své zpřístupnění zdejšímu revírníku Voigtovi. Je opatřena zábradlím a dřevěnou lavičkou. Nabízí široké výhledy do české části národního parku Česko-saské Švýcarsko.

Zobrazení trasy na GPSies.com :

Zdroj: NP České Švýcarsko, NP Sächsische Schweiz : turistická a cykloturistická mapa 1:35 000. 1. vyd. Česká Lípa : Pro Eurokart vydala Geodézie On Line, 2011. ISBN 978-80-87380-48-2 ; www.mistopis.eu ; www.wanderpfade.de