FERRATA HÄNTZSCHELSTIEGE A SKALNÍ VYHLÍDKA CAROLAFELSEN

Beutenfall, zastávka BUS (0 km / 0 km) – Bloßstock-skalní blok (1 km / 1 km) – Häntzschelstiege-ferrata (0,3 km / 1,3 km) – vrcholová plošina hřebene Langes Horn (0,2 km / 1,5 km) – Carolafelsen-skalní vyhlídka (1,5 km / 3 km) – Domerkeraussicht-skalní vyhlídka (1,5 km / 4,5 km) – napojení na Zeughausweg (1 km / 5,5 km) – Wildwiese-louka (1 km / 6,5 km) – Zum Falkenstein-hotel (2 km / 8,5 km) – Ostrauer Mühle, zastávka BUS (1,5 km / 10 km)

Popis trasy :

V poslední době se stávají velmi moderní jištěné cesty, tzv. ferraty (německy Klettersteig). Je to jakýsi kompromis mezi horskou turistikou a horolezectvím. Ke zdolání takového Klettersteigu potřebujete jen ferratový set, pohodlné oblečení, vhodné boty a rukavice. Ty nejlehčí zvládnete i bez ferratového setu a zvláštního turistického vybavení. Je však třeba dbát své osobní bezpečnosti a nepřeceňovat své síly.
I já jsem zatoužila si takový adrenalinový zážitek vyzkoušet, a protože u nás jištěné cesty ještě neexistovaly, vyrazila jsem do Saského Švýcarska, kde se jedna taková ferrata nachází. Je vhodná pro úplné začátečníky a je velmi jednoduchá. Někteří ji ani ferratou nenazývají, nicméně charakterem jištění se pravé ferratě blíží. Jmenuje se Häntzschelstiege a najdete ji nad údolím Kirnitzschtal na SZ straně skalní skupiny Affensteine, konkrétně na Z srázu výrazného hřebene Langes Horn. Jištěná cesta je jednosměrná a vrstevnicovou stezkou Obere Affensteinpromenade je rozdělena do dvou částí – dolní a horní.
Výšlap do pohádkové krajiny Saského Švýcarska zahájíme u zastávky autobusu Beuthenfall nacházející se v údolí Kirnitzschtal, cca 8 km V od Bad Schandau. Odtud sem jede autobus č. 241 ve směru Hinterhermsdorf nebo lesní tramvaj Kirnitzschtalbahn, která má stejnojmennou zastávku kousek od autobusové. Od zastávky se vrátíme několik metrů zpět a odbočíme vlevo na můstek přes říčku Křinici. Za můstkem se nachází rozcestník, od nějž vedou značené trasy do několika směrů. Pozor na místní značení, barvy jsou stejné jako u nás, ale v rámci barev jsou trasy ještě rozděleny na pruhované (Strich) a puntíkaté (Punkt).
My se vydáme po červené turistické značce vedoucí zpočátku paralelně se zelenou (pruhovanou i puntíkatou) TZ do kopce širokou lesní cestou ve směru Kleiner Winterberg/Zeughaus. Ujdeme po ní ale jen pár metrů a odbočíme vpravo úzkou neznačenou kamenitou stezkou přímo do lesa. Odbočku lze snadno přehlédnout, proto zde dávejte pozor. Pokračujeme lesem a na prvním rozcestí zabočíme vlevo na cestu, která vede k úpatí skály Bloßstock. Několik desítek metrů před samotným skalním blokem křižuje naši cestu červeně značená Untere Affensteinepromenade spolu se zeleným puntíkem. Puntíkatá trasa vede dále na Z a červená, přicházející zleva, pokračuje naším směrem vzhůru po dřevěných schodech, po nichž vystoupáme na cestu Königsweg obcházející skalní blok Bloßstock. Červená TZ uhýbá vlevo ve směru Kleiner Winterberg/Zeughaus a napojuje se na cestu, z níž jsme původně odbočili na lesní pěšinu.
My se vydáme vpravo podél skal po neznačené písčité cestě a občasných dřevěných stupních do terénu, který již není turistický, ale horolezecký a je značen zelenými trojúhelníčky v bílém obdélníku. Existují ještě černé trojúhelníčky v bílém kruhu, které značí přístupy k regulérním horolezeckým cestám. Po schodech obcházíme skalní blok, až po cca 10 min dojdeme k zelené tabulce s nápisem Häntzschelstiege. Pokračujeme po schodech a dřevěných žebřících k místu, kde začíná ferrata. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že aspoň trochu zdatnější turista ji zvládne bez jištění, ale jste-li začátečníci nebo s sebou berete děti, určitě ferratový set doporučuji, budete mít jistější krok, větší pocit bezpečí a budete-li do toho ještě cestou fotit, je pak snadné šlápnout vedle a přivodit si úraz. Ferratu rozhodně nedoporučuji lidem, kteří se bojí výšek a klaustrofobikům. Problém by mohli mít i lidé silnější postavy, určité pasáže jsou skutečně velmi úzké a mohou vás donutit sundat ze zad batoh a pasírovat jej před sebou. Převýšení na ferratě odhaduji na cca 80 m a časově jsem se s ní vypořádala zhruba za 45 min s tím, že jsem se každou chvíli zastavovala, rozhlížela, kochala a fotila.
První železné kramle spolu s ocelovým jistícím lanem začínají ve stěně cca 3 m nad zemí. Ve skále jsou vyšlapané dva stupně, z nichž už je pak první kovový schůdek pomerně dobře dosažitelný, takže ani já s výškou 167 cm jsem neměla žádný problém. Následuje krátká římsa a skalní žlab vedoucí do malého sedla, kde končí spodní část Häntzschelstiege, a prochází tudy již zmíněná Obere Affensteinpromenade. Z plošiny v sedle se otevírá pěkný výhled do okolní krajiny.
Prakticky přímo naproti závěru spodní části ferraty začíná druhý úsek. Pokračování cesty není na první pohled zcela zřejmé, musíte se vtěsnat do úzké skalní štěrbiny, kde může být potřeba sundat batoh a natočit se bokem, a dojít na její konec. Tam začíná kolmý skalní komín, jímž pomocí kovových stupů, žebříku a jistícího lana dosáhnete vrcholové plošiny, kde ferratka končí. Určitě se cestou nezapomeňte ohlédnout jak do dáli, tak pod sebe, stojí to za to :-) Z vrcholu skal s úžasným rozhledem pokračujeme přes kovový můstek prakticky jedinou cestou po hřebeni až k dřevěnému zábradlí, které odděluje horolezeckou a turistickou část stezek.
Napojíme se na širokou lesní cestu a vydáme se po ní vpravo až k nedaleké odbočce na vyhlídkovou skálu Carolafelsen. Přímo u odbočky začíná úzká skalní soutěska Wilde Hölle, kterou je možné sejít zpět do údolí Kirnitzschtal. Po schůdcích vyběhneme na vrchol a až se pokocháme dalšími krásnými výhledy, vrátíme se k odbočce. Wilde Hölle si necháme na příště a trasu si ještě prodloužíme. Vydáme se stejnou cestou k místu, kde jsme přelezli dřevěné zábradlí a pokračujeme dál na několik desítek metrů vzdálené rozcestí, kde se cesta střetává s modře značenou trasou. Odbočíme po ní vpravo a během pár minut následuje další křížení cest, kde modrou TZ opustíme a vydáme se vpravo po žluté Schrammsteinweg. Vlevo vede žlutá TZ k sestupu po schodech Heilige Stiege, které mohu také vřele doporučit, ale spíše v opačném směru. Rovně pak pokračuje modře značená část Schrammsteinweg vedoucí po kouzelném hřebeni Schrammsteine.
My klesáme po žluté hlouběji do skal, mineme unikátní skalní bránu a po chvíli se dostaneme na níže položené plató skal a využijeme neznačené odbočky před sestupem po schodech, abychom se dostali na skalní ostroh a rozhlédli se z vyhlídky Domerkeraussicht. Vrátíme se ke schodům a sestoupáme po nich do místa zvaného Kleiner Dom a stále po žluté TZ pokračujeme cestou zvanou nyní Sandlochweg na velké rozcestí, kde se ke žluté TZ napojuje zprava zelená (puntíkatá) Zeughausweg, která spolu se žlutou TZ pokračuje vlevo. Dáme se tímto směrem, Zeughausweg neopouštíme a na dalším velkém rozcestí uhneme mírně vpravo po zelené TZ k Wildwiese, kterou záhy míjíme po pravé straně. Za ní se lesní cesta spojuje se zpevněnou komunikací, aby ji záhy opět opustila a zabočila vpravo do lesa. Zelená TZ značka nás bez problémů dovede kolem hotelu Zum Falkenstein až do kempu Ostrauer Mühle v údolí Kirnitzschtal, u nějž se nachází zastávka autobusu č. 241 a zastávka lesní tramvaje Kirnitzschtalbahn.
Upozorňuji, že pohyb v terénu podle klasické turistické mapy (ať české nebo německé) je trochu problematický, spousta cest ve většině map vůbec není a v tomto případě se po nich budete pohybovat, proto doporučuji server www.gpsies.com, kde je velmi zdařilá mapa s turistickým značením, s možností plánování vlastních tras a exportu trasy do/z GPS.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Häntzschelstiege

Ferrata Häntzschelstiege se nachází nad údolím Kirnitzschtal na SZ straně skalní skupiny Affensteine, konkrétně na Z srázu výrazného hřebene Langes Horn. Jištěná cesta je jednosměrná a vrstevnicovou stezkou Obere Affensteinpromenade je rozdělena do dvou částí – dolní a horní. Nejzajímavější je úvodní krátký traverz a ve druhé části úzký skalní komín. Cesta je opatřena kovovými stupačkami, žebříky a jistícími lany, převýšení odhaduji na cca 80 m.

Carolafelsen

Rozeklaná skalní vyhlídka Carolafelsen je se svými 458 m nejvyšším bodem skalní skupiny Affensteine. Nabízí pěkné výhledy především na Torsteine, Schrammsteine, Falkenstein a Hohe Liebe. Je oblíbeným odpočinkovým místem při putování zadní částí Saského Švýcarska.

Affensteine

Dlouhý pískovcový masiv rozeklaných skal v oblasti zadního Saského Švýcarska V od Bad Schandau spojený na JV s hřebenem Schrammsteine a na JZ se skalami Kleiner Winterbergu. Na S ohraničuje Affensteine údolí Křinice. Affensteine jsou předvším oblíbeným horolezeckým teréném, vedou tudy však i značené turistické cesty. Známá je skalní vyhlídka Carolafelsen nabízející překrásné výhledy zejména na Z část národního parku.