PÍSKOVCOVÝMI SKALAMI PŘES FRIENSTEIN NA GROßER WINTERBERG

Beutenfall, zastávka BUS (0 km / 0 km) – začátek schodů pod Friensteinem (2 km / 2 km) – Frienstein-zříc./Idagrotte-jesk. (0,5 km / 2,5 km) – přípoj Fremdenweg na Affensteinweg-rozc. nad schody (1,5 km / 4 km) – přípoj na Reitsteig-rozc. (1 km / 5 km) – Großer Winterberg-rozhl. (1,5 km / 6,5 km) – Schmilka-rozc. (2 km / 8,5 km) – Schmilka-přívoz (0,5 km / 9 km) – Schmilka-Hirschmühle-žst. (0,5 km / 9,5 km)

Popis trasy :

Malebnou cestu skalami Saského Švýcarska zahájíme u zastávky autobusu Beuthenfall v údolí Kirnitzschtal, cca 8 km V od Bad Schandau. Z Bad Schandau sem jezdí autobus č. 241 do Hinterhermsdorfu nebo lesní tramvaj Kirnitzschtalbahn. Bus a tramvaj mají oddělené zastávky se stejnými názvy (tramvajové jsou psány švabachem), které se vždy nacházejí v rozsahu několika desítek metrů od sebe.
Od autobusové zastávky Beuthenfall se vrátíme pár metrů zpět a ze silničky odbočíme vlevo na můstek přes říčku Křinici, za níž se nachází turistický rozcestník. Pozor na místní značení, barvy jsou stejné jako u nás, ale v jejich rámci jsou trasy ještě rozděleny na pruhované (Strich) a puntíkaté (Punkt). Prvním úsekem trasy nás bude provázet zelená puntíkatá turistická značka, která vede zpočátku paralelně s červenou (pruhovanou). Vydáme se tedy po zeleném puntíku do kopce zpevněnou lesní cestou vedoucí dolem Dietrichsgrund. Po cca 0,5 km se zelená puntíkatá trasa rozdvojí a jedna větev odbočuje spolu s červenou vpravo a druhá, naše, sleduje dál lesní asfaltku, aby ji záhy opustila jako zelený pruh a zahnula taktéž vpravo po širší pěšině hlouběji do lesa ve směru Frienstein.
Na dalším rozcestí se zelená TZ spojuje s červenou trasou Königsweg, po níž pokračujeme vlevo. TZ vedou chvíli paralelně, červená pak pokračuje rovně po vrstevnici směrem na Zeughaus a zelená odbočuje do prudkého kopce po uměle vytvořených a poměrně dlouhých schodech na Frienstein, jež je naším prvním cílem. Počítejte s namáhavým výstupem, zvlášť pokud budete mít jako my jasno a 35°C :-) Cíl ovšem stojí za to.
Po zdolání tohoto úseku se objevíte u malé studánky, jejíž voda není pitná, proto se na ní nevrhejte! Od studánky vystoupáme vlevo po zelené ještě o pár metrů výš ke skalnímu bloku samotného Friensteinu, bývalého skalního hrádku, odkud vede vlevo podél skal zelená odbočka k hojně navštěvované jeskyni Idagrotte, která je jeho součástí. Držíme se skal, které obejdeme z levé strany, překonáme nádherný traverz a přijdeme přímo do jeskyně. Výhledy odtud jsou skutečně fascinující. Vlastní hrádek se nacházel ve vyšší poloze skalního bloku a je tak v současnosti přístupný pouze horolezcům. Vrátíme se zpět k odbočce, skalní blok necháme po levé ruce a pokračujeme po zelené TZ po cestě Affensteinweg, která prakticky obchází ze SZ strany vrch Kleiner Winterberg.
Na dalším rozcestí přichází zespodu cesta Fremdenweg, na kterou se nyní napojíme. Je značena červeným puntíkem a pokud bychom se po ní vydali dolů po schodech, zavedla by nás po několika kilometrech ke skalní bráně Kuhstall. My po ní však budeme pokračovat vpravo po vrstevnici s několika pěknými vyhlídkami až k rozcestí, kde se spojí s modrou TZ Reitsteig vedoucí rovně na Großer Winterberg. Závěrečná část výstupu k turistické chatě na Großer Winterbergu nám dá maličko zabrat, ale odměnou nám bude zpřístupněná rozhledna, z níž za pěkného počasí dohlédneme až k Drážďanům, a výletní hostinec postavený ve švýcarském stylu v pol. 19. stol. V blízkosti hostince se nachází tzv. ledový domek, jenž sloužil jako chladnička na zásoby potravin.
Z Winterbergu se vydáme po asfaltové silničce po zelené TZ, která brzy uhýbá vpravo do lesa a začíná dlouhý sestup až do Schmilky. Prakticky celou dobu vede zelená TZ po schodech, což nemusí být pro každého úplně příjemné. Navíc je to pěkně náročné na kolena. Alternativním sestupem může být červená puntíkatá trasa, která vede nejhorším klesáním po zmíněné asfaltce, ale poté také odbočí do lesa a dolem Erlsgrund nás provází až do Schmilky. V obou případech vyjdeme na stejném místě na konci obce Schmilka, odkud seběhneme po silničce k řece, odkud jezdí buď autobus č. 252 do Bad Schandau nebo přívoz přes řeku k vlakové zastávce Schmilka-Hirschmühle. Také je možné využít výletní loď ve směru Bad Schandau, jako jsme to udělali my.
Upozorňuji, že pohyb v terénu podle klasické turistické mapy (ať české nebo německé) je trochu problematický, spousta cest ve většině map vůbec není a v tomto případě se po nich budete pohybovat, proto doporučuji server www.gpsies.com, kde je velmi zdařilá mapa s turistickým značením, s možností plánování vlastních tras a exportu trasy do/z GPS.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Frienstein

Nepatrné zbytky skalního hradu založeného v pol. 13. stol. na vysoké osamělé skále nazývané Vorderes Raubschloss tyčící se do výšky 400 m n. m. v místech, kudy procházela stará obchodní stezka od bývalého labského překladiště Postelwitz do Horní Lužice a na panství Tolštejn-Šluknov. Zpustl v 15. stol. Dnes je oblíbeným a dobře dostupným výletním místem zadního Saského Švýcarska.

Idagrotte

Malebná jeskyně je součástí V stěny stolové hory Frienstein, jejíž osamělé skalisko bylo v pol. 13. stol. využito pro stavbu skalního hradu. Jedná se o přirozenou dvoudílnou dutinu s dvojicí pilířovitých sloupů ve svém čele. Její přední část je částečně zavalena zřícenými balvany. Jeskyně má několik vchodů a je průchozí ve směru východ-jih. K jeskyni je nutné dojít po úzkém skalním traverzu.

Großer Winterberg

Großer Winterberg je se svými 556 m nejvyšší horou pravobřežní části Saského Švýcarska. Na vrcholu byla r. 1840 postavena rozhledna, která je za mírný poplatek přístupná v otevírací době restaustaurace. Ta byla spolu s horským hotelem postavena v l. 1840-1846 ve švýcarském slohu je památkově chráněným objektem. V blízkosti restaurace se nachází tzv. Ledový dům (Eishaus) sloužící jako samoobslužný bod NP Saské Švýcarsko. Vrchol hory je pokryt bukovým lesem.

Schmilka

Malebná saská obec s typcikými hrázděnými stavbami lidové architektury na hranicích s Českem leží na pravém břehu řeky Labe. Od r. 1973 je místní částí Bad Schandau. Vesnice vorařů, kameníků, uhlířů a lesních dělníků je vhodným výchozím bodem pro túry na Schrammsteine a Großer Winterberg.