STOLOVÉ HORY SASKÉHO ŠVÝCARSKA

Königstein-žst. (0 km / 0 km) – Pfaffendorf-obd. na Quirlweg (1,5 km / 1,5 km) – Pfaffenstein-Nadelöhr (1 km / 2,5 km) – Pfaffenstein-rozhl. (0,5 km / 3 km) – přípoj na Pfaffensteinpromenade (0,5 km / 3,5 km) – křížení trasy se silnicí na Pfaffendorf (2 km / 5,5 km) – Papststein-parkoviště (2 km / 7,5 km) – Papststein-turist. chata (0,5 km / 8 km) – Gohrisch-lesní hřbitov (2 km / 10 km) – přípoj na silnici Bad Schandau-Drážďany (2 km / 12 km) – Bad Schandau-žst. (1 km / 13 km)

Popis trasy :

Výlet za rozhledy ze stolových hor Saského Švýcarska zahájíme v železniční stanici Königstein, kam se pohodlně dostaneme z Čech osobním vlakem. Z perónu s výhledem na majestátní pevnost Königstein seběhneme po schodech na levý břeh řeky Labe, kudy vede Labská (cyklo)stezka z Cuxhaven do Schmilky. Řeku je zde možné překonat přívozem a pokračovat např. na další stolovou horu, symbol NP Saské Švýcarsko, Lilienstein.
My popojdeme několik desítek metrů podél železničního viaduktu po proudu řeky směrem k městu, podejdeme trať a ocitneme se na kruhovém objezdu, v jehož těsné blízkosti narazíme na první rozcestník a informační tabule. Kdo ještě nenavštívil původně českou pevnost Königstein, určitě doporučuji. Přístup k pevnosti je značen ukazateli a nejsnadněji se k ní dostanete odbočkou vlevo po Alte Festungsstrasse z hlavní silnice na Drážďany.
My pevnost z časových důvodů vynecháme a od informačních tabulí u kruhového objezdu se vydáme na J do kopce ulicí Bielatalstrasse vedoucí souběžně s potokem Biela. Za parkovištěm s umělou jeskyní a jezírkem po levé straně ulice odbočíme po schodech vzhůru. Lesní cesta nás dovede na okraj obce Pfaffendorf, kde se napojíme na místní komunikaci a pokračujeme po ní vlevo do centra. Druhou ulicí vpravo odbočíme na cestu s názvem Quirlweg, která nás stinnou alejí dovede až k rozcestí pod Pfaffensteinem. Určitě se cestou nezapomeňte ohlédnout, naskytnou se Vám krásná panoramata zdejší krajiny.
Na rozcestí se dáme vpravo po cestě značené zeleným puntíkem a po chviličce dojdeme k ukazatelům na úpatí stolové hory, kde se puntíkatá trasa větví a nabízí dvě možnosti, jak horu zdolat. Vrchol je možné pokořit pohodlnější značenou cestou od Z, ale osobně doporučuji náročnější, ale o to záživnější výstup po schodech tzv. Nadelöhr. Vedou přímo rozeklanými skalami a nabízí překrásné pohledy směrem ke Königsteinu. Budeme tedy následovat zelený puntík šplhající po příkrých schodech a žebříčcích až na vrcholovou plošinu. Než dojdeme k chatě se zpřístupněnou rozhlednou, mineme několik odboček k vyhlídkám do kraje. Určitě je nevynechejte, i když jsou výhledy podobné, neokoukají se.
Od chaty směrem na J vede cesta k dalším výhledům a vyhlášené skalní jehle Barbarine. Odtud je už vidět i do Čech, jako na dlani máte např. Děčínský Sněžník, ve srovnání s Pfaffensteinem nepoměrně větší stolovou horu oblasti Labských pískovců. Pfaffenstein opustíme cestou po kovových schodech a lávkách vklíněnou do skal s názvem Kammweg. Vede přímo dolů od turistické chaty. Alternativní sestup může být opět po zeleném puntíku cestou, kterou jsem v úvodu zmiňovala jako pohodlnější výstup. Tato cesta a Kammweg se spojují pod skálou Jäckelfels, odkud pokračujeme pár metrů rovně po zelené, která záhy uhýbá vlevo a klesá k patě hory.
Na rozcestí vyměníme zelený puntík za červený a vydáme se vlevo po lesní Pfaffensteinpromenade a neopustíme ji několik dalších kilometrů. V lese je poměrně hodně cest, proto dávejte pozor, aby se Vám značení neztratilo, hlavní cesta není vždy ta správná :-) Pokud se zadaří, měli byste dojít na křižovatku silnice z Pfaffendorfu do obce Gohrisch. Tu uhlopříčně přejdeme a pokračujeme lesem na blízké rozcestí, kde zahneme doleva. Právě tady se značení ztrácí a je nepřehledné, nesmíme dojít znovu na zmíněnou silnici. Pokračujeme tedy vlevo po červeném puntíku, který po pár desítkách metrů odbočuje vpravo a záhy zpět doleva.
Přijdeme na křižovatku lesních cest na úpatí stolové hory Gohrisch, na kterou odtud vede značená stezka. Gohrisch si však necháme na příště a napojíme se vpravo na žlutou TZ, z níž po chvíli paralelně vedoucí červený puntík odbočí vlevo a pokračuje až na parkoviště pod Papststeinem. Přejdeme silnici a následujeme červené značení až na vrchol Papststeinu. Výstup je maličko náročnější, ale opět budete odměněni překrásnými pohledy na krajinu pískovcových skal.
Na vrcholové plošině se nachází horský hostinec a v současné době nepřístupná rozhledna, což nijak nesnižuje náš dobyvatelský zážitek. Po malém občerstvení začneme sestupovat jedinou možnou cestou směrem k V. Mineme několik zajímavých skalních útvarů a na prvním rozcestí odbočíme nad několika schůdky vlevo, abychom se dostali ke skalám Hunskirche. Těmi projdeme, sestoupáme k dalšímu rozcestí, kde zahneme vpravo a následně vlevo na cestu, která nás dovede na místní komunikaci. Po ní dojdeme vlevo na kraj obce Gohrisch a před lesním hřbitovem uhneme podél plotu vpravo do lesa.
Následuje nepříliš záživná a nepříliš prošlapaná cesta Kammweg vedoucí nad labské údolí. Za jedinou zarostlou vyhlídkou do údolí odbočuje příkrá stezka ústící na hlavní silnici z Bad Schandau do Drážďan. Je nutné se po ní vrátit vpravo do železniční stanice v Schandau, proto buďte opatrní, provoz je zde poměrně hustý a zpočátku zde není žádný chodník.
Upozorňuji, že pohyb v terénu podle klasické turistické mapy (ať české nebo německé) je trochu problematický, spousta cest ve většině map vůbec není a často nedpovídá ani značení, proto doporučuji server www.gpsies.com, kde je velmi zdařilá mapa s turistickým značením, s možností plánování vlastních tras a exportu trasy do/z GPS.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Königstein

Hrad byl založen zřejmě již po r. 1200 jako česká pohraniční pevnost při důležité labské vodní cestě. Zaujímá vrcholovou plošinu jedné ze stolových hor Saského Švýcarska a tvoří tak majestátní kulisu stejnojmenného městečka rozkládajícího se na úpatí. Impozantní jsou hradby pevnosti táhnoucí se v délce 1,7 km kolem celé hory. Pro svou atraktivitu je Königstein jedním z nejoblíbenějších turistických cílů v oblasti.

Pfaffenstein

Pfaffenstein patří mezi neznámější stolové hory Saského Švýcarska. Byl osídlenen již v době bronzové, což dokládají zbytky půlkruhové hradby na Z úpatí hory. Na J straně hory najdeme štíhlou skalní jehlu Barbarine, symbol Pfaffensteinu. Na vrcholové plošině byla v pol. 19. stol. postavena turistická chata s restaurací, kde si mimo jiné můžeme prohlédnout výstavku o osídlení Pfaffensteinu. Na poč. 20. stol. zde byla postavena 23 m vysoká kamenná rozhledna.

Gohrisch

Stolová hora na území NP Saské Švýcarsko výpínající se do výšky 440 m n. m. Nachází se v levobřežní části národního parku přímo naproti známějšímu Papststeinu. Vrchol Gohrische byl zpřístupněn již r. 1886 a byl zde zřízen ochranný přístřešek. Od r. 1967 zdobí vrchol kovová korouhvička. Stejně jako ostatní stolové hory, nabízí Gohrisch nádherný výhledy na celé Saské a část Českého Švýcarska.

Papststein

Jedna z nejznámějších stolových hor v levobřežní části NP Saské Švýcarsko dosahují nadmořské výšky 451 m. Na vrcholu hory se od r. 1862 nachází turistická chata s restaurací, v jejíž těsné blízkosti byla postavena dnes nepřístupná rozhledna. Z vrcholové plošiny se přesto naskýtají úchvatné výhledy do okolní krajiny. Stolová hora je také oblíbeným horolezeckým terénem.

Ubytování České Švýcarsko - Široká nabídka ubytování v Českém Švýcarsku za výhodné ceny!